Tuesday, January 24, 2012

nikmat = musibah = dugaan


"stp kali kita dpt nikmat sbnrnya tuhan nk beri kita dugaan n stp kali kita dpt musibah dan dugaan itu sbnrnya tuhan nk bagi kita nikmat"

ini merupakan petikan dari seorang rakan FB
sekali tepat kemuka sendiri
ya manusia mmg gitu, jarang bersyukur dgn kurniaan Tuhan
tapi bila ditimpa sedikit dugaan melenting
mengaduh dan merintih juga barangkali
setiap barang apa yg kite ada dlm dunia ni pinjaman semata2
manusia selalu lupa
begitu juga aku
jgn sesekali lupe tuhan boleh ambil semula bile2 mase
kan itu sume mmg cume diberi pinjam

situasi 1:
kereta n rumah baru---
yeay aku da keje tgk aku da boleh beli sume ni sendirik
ni sume hasil penat lelah
hasil susah payah aku dapatkan duit
sume ni kalau aku x buat betul2 mmg x dapat lah--
=sedar ke itu sudah riak namenye
=sedar ke tuhan bagi pinjam cume kalau nak tarik cume sekelip mata sahaja
andai kat 1 hari t muflis or rumah die terbakar
mungkin die akan kate begini
"alahai habis sume penat lelah aku"
wahai cik adik itu kan pinjaman sahaja
redha lah
ada yg lebih baek menanti kamu
tuhan tu syg kite sgt, x mcm kite yg nak ingat die pun cemplang cemplung
kan3

situasi 2:
bile kite sihat kite selalu cakap tu lah aku jage kesihatan
padahal tuhan tu bagi pinjam je sihat tu
tapi bile sakit demam sedikit
aduh sakitnye pgg, bahu em satu badan la sakit
demam ni
ape la dose aku, bnyk sgt ke smpai aku sakit mcm ni
marah kat sape erk tu??
tuhan ke??
=sedar ke penyakit itu penghapus dosa
=sedar ke musibah dan dugaan tu sebenarnya nikmat hidup
merungutlah kite padahal itulah sekecil2 ujian =)
setuju kan
kite selalu je setuju dgn apa yg kita bace
kite sering terdorong untuk membaca
tapi nak buat sgt sukar kan3

sekian sahaja untuk kali
niat membimbing diri sendiri sahaja =)







0 comments: