Thursday, August 27, 2009

THESIS-KINDERGARtEN


ahaaa..
tajuk thesis aku adalah permasalahan emosi dan tingkahlaku kanak- kanak dan kesannya terhadap anxiety dan depresi.
best x?
dan untuk pertemuan smlm untk sesi diskusi pertame
puan vanessa gunekan teknik naratif untuk kami smpaikan dlm penulisan yg akan dibuat
bg menimbulkan idea
ade 2 persoalan yg ditanye dan aku, sasa n keyrol kene jawab

1. kenang kembali ktka zaman tadika
2. apa yg anda mahu ketika itu
dan ini adalah jawapan aku yg akhirnya membawa kepada 1 ksmpln
waktu tadika dulu...
pagi2 aku kene kejut dek abah
abah amekkan tuala
abah dukung aku, amekkan air panas
siapkan baju aku..
aku ingat lagi berkurun duk dlm toilet sebab sejuk nak mandi walhal air tu kan dah panas...
bongek aku untuk seketika..
abah pernh kate aku menangis untuk sebulan mase aku enter sklh tadika ni
hari2 aku nangis kerana takut akn kene tgl...
ini dinamekan separation anxiety...
takut kerana terpaksa berpisah
dan setiap orang akan menunjkkan reaksi yg berbeza
aku dapati criter antare aku, sasa n keyrol sgt jauh berbeza
betapa kami dlm waktu same tapi cara pembelajaran yg berbeza
betape aku sgt dimanjekan...
huhuhuhu~
apakah faktornya???
aku ni sgh kurang berdikari berbanding mrk yg pergi sklh tadika sendirik...
padahal sklh tadika hanya sekangkang kera @monyet je dari rumah...
adakah perhatian terhadap aku terlalu berlebihan
adakah timbul perasaan cemburu pade adik beradik lain
jika ya maka disinilah salah satu punca kepada asas permasalahan yg dikaji
kurang perhatian dr ibu bapa blh mnybbkan permslhan berlaku
dan terlalu byk perhatian juga blh menbbkan prmslhan in brlaku
knape??
kerana jika kurang maka anak akan berasa terabai, menjadi pemendam
jika berlebihan maka akan berlaku situasi pergantungan berlebihan hingga ssh nak wat decision dlm khdpn akan dtg...
dan aku dapat kaitkan untuk soalan kedua kanak2 kecil ketika usia ini
amat dambakan perhatian n kasih syg dari parents
yaaaa...
amacam penat x bace???
so inilah permulaan thesis aku...
yg akhirnya dikaitkan dgn kngan waktu lepas yg dpt dijadikan sumber rujukan...
to abah thanks for everything....
to emak... i luv u too
also my sibllingsssss...
n tersayang
also selamt puase kepader sume...
sayang kamoooo~

next post cont with relationship with teacher ...~

4 comments:

shueqi_Sue said...

hahaaa..aq g tadika x pernah nangis coz mak aq org KEMAS.jadi tukang masak kt situ smpi skg.so mase umur aq 4 tahun dh g tadika.tgk budak2 blaja..dri situ aq dh kenal ABC kot.ahahah..pandai x aq?

musz said...

ngahahahaa....kecik yg manje.....
ko wat tesis kat dlm blog k..tp xpe..best gak unt d bace..hahahaaaa...eeeeee......g sek nangis...gagagagaaa

la~nina said...

bukan manje la...
cesss ramai je yg nanges...
ko malu nak ngaku an musi???
hahahha

sue ko naseb baek je tu...

Anonymous said...

ko mmg mnja pon..ak dgn keyrol da metured...ko je blom..ermmm..ak s ko xkn mature kot..huahauahau